Základní škola Ostrava, Gebauerova 8

Školní mediátoři

V období od 1. 9. 2014 do 30. 6. 2015 jsme realizátorem projektu „Školní mediátoři“. Tento projekt je financován z prostředků Statutárního města Ostravy v rámci účelové dotace z odvodů z loterií a jiných podobných her pro r. 2014 - oblast SOCIÁLNÍ PÉČE a je také v souladu s filozofií programu Sociální inkluze Ostrava!!! - zejména pilíř Vzdělání (Program Sociální inkluze Ostrava). 

Cíl projektu:
Hlavním cílem projektu je vytvoření dvou pozic školních mediátorů a prostřednictvím jejich působení efektivně a adekvátně reagovat na problémovou situaci v sociálně vyloučené lokalitě se záměrem výskyt problémových jevů, které se týkají žáků ZŠ a jejich rodin (záškoláctví, drobná kriminalita, konflikty s okolím ad.) minimálně snížit, v ideálním případě tyto problémy zcela odstranit a přispět tak v místě realizace projektu k celkovému zlepšení bezpečnostní situace. Předpokladem pro naplnění cíle je také zapojení pozice školního mediátora do stávajícího systému prevence kriminality na lokální úrovni, v rámci kterého probíhají jednání Policejních buněk a zahájit jejich spolupráci se stávajícími subjekty, které v tomto systému již nyní participují (PČR, MP, OSPOD, APK ad.). To by mělo vést ke koordinovanému synergickému působení na rodiny s dětmi, u kterých se reálně objevuje riziko protiprávního jednání. Adresným působením školních mediátorů dojde k rozvoji a posílení zodpovědnosti rodičů problémových žáků za jejich výchovu a chování jak ve škole, tak mimo ni. To ve výsledku povede k eliminaci problémových vzorců chování, k jejichž osvojení u mnoha žáků došlo i tím, že většinu života se téměř nepohybují mimo prostředí sociálně vyloučené lokality.
Mimo to by konkrétními kvantifikovatelnými výstupy projektu měl být pokles neomluvené absence ve škole a pokles nepřítomnosti rodičů na výchovných komisích. Realizace projektu „Školní mediátoři“ je pro školu vhodným doplněním komplexních aktivit, které škola již nyní realizuje ve snaze co nejvíce přispět k řešení problémové situace v sociálně vyloučené lokalitě (Předního) Přívozu. V případě, že se prokáže efektivita projektu, předpokládá se rozšíření realizace projektu na další školy s vyšším počtem žáků ze sociálně vyloučených lokalit.