Základní škola Ostrava, Gebauerova 8

Po dvouleté pauze si děti opět užily karneval. Kromě žáků 1. a 2. tříd, kteří si přinesli kostýmy, se zapojili také nulťáčci a děti v družině vyrobily plakát. Nejprve si děti zasoutěžily v tělocvičně, kde chodily na chůdách, skákaly na balonech a hrály hry, poté si v kostýmech na vyzdobené chodbě zatančily a zahrály společenské a soutěživé hry. Děti si přinesly kostýmy princezen, spidermanů, batmanů, klaunů, ninjů i zvířátek. A odnesly si dobrou náladu a super zážitky.

Žáci třídy 5. A se ochotně zapojili do pomoci malým žáčkům, starostlivě jim dávali záchranu při sportovních hrách, pomáhali u jednotlivých stanovišť svým malým spolužákům a také učitelům.

Po dvouleté pauze zaviněné covidovou pandemií a distanční výukou, se opětovně vrátila tradiční předvánoční akce, vánoční ringo. Letos se oblíbeného ringa zúčastnil sice menší množství družstev, ale vše nahradila kvalita a zarputilost jednotlivých kolektivů od 4. po 9. třídu. Smíšená tříčlenná družstva (v případě 4. ročníku bylo členů nepatrně více) mezi sebou soutěžila nejen o drobné věcné ceny, ale především o právo být zapsán na pamětní totem, Totem vítězů. A jak vše dopadlo? Absolutními vítězkami se překvapivě staly dívky z 8. třídy ve složení Tereza I., Tereza O. a Michaela Š. Vítězkám gratulujeme, ostatním zúčastněným děkujeme za jejich soutěžení v duchu fair-play. Diváky oceňme za jejich neutuchající povzbuzování a elektrizující atmosféru, kterou dokázali vytvořit svým spolužákům. Všem přejeme šťastné a veselé Vánoce a do nového roku jen to dobré.

Jako moderní vzdělávací instituce si velmi uvědomujeme, že mediální vzdělávání je nedílnou součástí moderních vyučovacích metod a v současné globalizované době také způsob, kterým lze nazírat i ta nejsložitější témata dnešní doby.  Již tradiční projektové dny prezentující aktuální společenská témata dnešní doby, historické a kulturní exkurzy po lokálních, národních, evropských i světových dějinách a událostech, které často doprovázejí zajímaví hosté – pamětníci dějinného vývoje, běžní lidé, ale také významní odborníci a pedagogové – nabízejí širší pohled na lidskou společnost než „běžné“ hodiny dějepravy, výchovy k občanství aj. předmětů. Velmi často je doprovázejí také různě tematicky laděné filmové projekce s následnými besedami.

Tradičním místem, kam míří každoročně naše kroky, je budova Archivu města Ostrava. V rámci Úvodu do studia dějepisu sem zavítali i letošní šesťáci, resp. sedmáci, kteří o tuto možnost loni díky pandemii přišli.

I v letošním školním roce trvá spolupráce s pobočkou KMO v Přívoze, kam se pravidelně vydáváme s našimi žáky. Šestý a sedmý ročník se již zúčastnil dvou zajímavých besed, které měly za cíl zpestřit klasickou školní výuku a přinést i něco nad rámec školního poznávání.

V rámci mezipředmětových vztahů navštívili dne 22. října žáci 5. třídy Hornické muzeum a  Landek Park Ostrava. Žáci si prohlédli v areálu parku důlní stroje a hornické vozíky, které byly vystaveny na povrchu. Nahlédli do šaten horníků, byli překvapeni, jakým způsobem se horníci převlékali do práce. 

Projektové vyučování je nedílnou součástí běžné výuky na naší škole. Když se k tomu přidá i zajímavé téma, je o zábavný den postaráno! V našem případě se jednalo o 28. říjen, přesněji 28. říjen 1918 – Den vzniku Československa, který jsme si připomněli se 4. třídou a žáky 2. stupně.

Spojili jsme tak teoretické poznatky o příčinách, průběhu a prvních „krůčcích“ První republiky, s historickými fakty a prameny, podložili jsme vše autentickými záběry tehdejších filmařů, zmínili se o významné roli T. G. Masaryka a tzv. mužů 28. října, stejně jako o roli tehdejších krajanů po celém světě, včetně legionářů, kteří se po strastiplné cestě do vlasti po bojích v 1. světové válce, případně po ruské anabázi, stali zárukou bezpečnosti a suverenity Československa nejen pro země Evropy, nýbrž i v celém světě.

Žáci si vyzkoušeli různé techniky moderního učení, např. brainstorming, práci s texty, komixem, kooperativní učení, myšlenkové mapy, IT modely aj. Cílem aktivit tak nebyla jen prostá prezentace faktů a jejich interpretace, nýbrž i skupinová práce s následnou věcnou argumentací a naslouchání druhé straně. Věříme, že tento způsob učení má smysl a budeme ho i nadále podporovat. 😊